Frågor och svar

Hur gör jag en felanmälan?
Använd vårt formulär som finns här. Där hittar du även kontaktuppgifter till vår fastighetsförvaltare.

Hur fungerar fläktsystemet?
Information om fläktsystemet/ventilationen hittar du här.

Vart vänder jag mig vid störningar?
Vår fastighet är ansluten till störningsjouren som hanterar störningar under dygnets alla timmar.
Om du är störd av dina grannar kan du ringa störningsjourens larmcentral.

—    Telefonnummer: 08-56821400

Du blir inte själv betalningsskyldig när störningsjouren tar ett uppdrag hos oss. Om en störning kan konstateras blir dock den medlem/hyresgäst som orsakat störningen betalningsskyldig. Kontaktuppgifter finns även på anslagstavlan nere i trapphuset.

Jag vill hyra ut i andra hand. Vilka är rutinerna/reglerna?

Uthyrning av bostadsrätt eller hyresrätt i andra hand kräver godkännande av styrelsen innan uthyrningen påbörjas. Har du för avsikt att hyra ut skall du kontakta styrelsen via mejl styrelsen@sannadalshojden.se

Följande information ska finnas i ansökan:

  1. Anledning till att du vill hyra ut. Giltiga skäl till uthyrning kan till exempel vara studier/arbete på annan ort, eller provboende med sambo.
  2. Start- samt slutdatum för uthyrningsperioden. Föreningen godkänner uthyrning under högst ett år (”tills vidare” godkänns inte). Vid eventuell förlängning krävs ”beaktansvärda skäl (se Jordabalken (1970:994) 12 kap. 40 § 2 st).
  3.  Dina kontaktuppgifter. (Du är fortfarande ansvarig för din lägenhet gentemot föreningen. Om du inte är nåbar, till exempel vid utlandsvistelse, behöver du utse en kontaktperson med fullmakt som kan agera i ditt ställe.)
  4. Den tilltänkte hyresgästens kontaktuppgifter.

Ett giltigt hyresavtal ska upprättas mellan lägenhetsinnehavaren och andrahandshyresgästen. Använd gärna fastighetsägarnas avtalsmall.

Innan uthyrningen godkänns ska också någon från styrelsen träffa den tilltänkte hyresgästen.

En kopia på avtalet ska skickas till styrelsen antingen via post till Brf Sannadalshöjden, Sannadalsvägen 14, 117 65 Stockholm, eller via mejl till styrelsen@sannadalshojden.se. Därefter avgör styrelsen om uthyrningen godkänns.

Föreningen godkänner inte uthyrning till företag.

Obs! Bostadsrättsföreningen har rätt att ta ut en månadsavgift för den period som uthyrningen pågår. Den är enligt lag maximerad till 10% av ett prisbasbelopp per år vilket för 2021 motsvarar 47600 kr eller 397 kronor per månad. Se stadgar 4§.

Jag behöver ytterligare en låsbricka till porten. Hur fungerar det?

Hör av dig till styrelsen@sannadalshojden.se så löser vi det. 

Det finns även möjlighet att köpa egna brickor eller armband. Dessa ska då vara av typen Mifare Desfire. Kontakta därefter styrelsen för aktivering.

Hur fungerar RCS-appen?

RCS appen används för att skapa en tillfällig kod till ytterdörren om du till exempel beställt varor som ska levereras. Information om nedladdning och konfiguration av appen finns i det här dokumentet. För nytt lösenord, kontakta styrelsen@sannadalshojden.se.

Jag behöver kopiera min portnyckel. Hur fungerar det?
Portnyckeln är kopieringsskyddad och kopia beställs genom mail till styrelsen@sannadalshojden.se

I mailet anges:

  • Namn
  • Lägenhetsnummer
  • Mobilnummer
  • Skäl till begäran

Beställningen tar cirka en vecka och kvitteras ut. Kopiering kostar 200 kronor och debiteringen läggs på hyran/avgiften.

Vad gör jag om jag tappat bort nyckeln eller inte har något lås till tvättstugans bokningstavla?

Nytt lås till tvättstugans bokningstavla beställer du via fastighetsägarnas felanmälan. Du kommer bli fakturerad för kostnaden. Använd vårt formulär som finns här. 

Var finns påsar för kompost?
Kompostpåsar finns i de gemensamma tvättstugorna. Hör av dig till styrelsen om påsarna har tagit slut.

Var lämnas sopor som inte får slängas något av våra soprum, t.ex. färgbrukar och liknande? 

Stockholm Vatten och Avfall har bra tips. Bl.a. finns en mobil återvinningsstation som svänger förbi i närheten då och då.

Vad gäller vid renovering av badrum?
Renovering måste utgöras av hantverkare med våtrumscertifikat.
Om det finns en vattenburen handdukstork, vilket det gör i många av våra lägenheter, får den inte återinstalleras vid renovering. Det är förbjudet p.g.a risken för legionella. Mer information om det finns på www.sakervatten.se.

Motioner till föreningsstämman

Förslag till den årliga ordinarie föreningsstämman ska lämnas in senast 1 februari (enligt stadgarna). Motioner skickas till styrelsens e-post, styrelsen@sannadalshojden.se, alternativt lämnas i brevlådan i föreningslokalen vid port 14.

Nedan finns några hållpunkter som kan vara bra att utgå ifrån.

  • Rubrik - Så informativ och tydlig som möjligt.
  • Bakgrund - Vad är anledningen till att motionen behöver ställas? Ange bakgrundsfakta som är viktiga i sammanhanget.
  • Motivering - Beskriv problemet och varför det finns behov att lösa frågan. Beskriv även eventuella hinder eller problem.
  • Förslag till beslut/yrkande - Beskriv ditt förslag till beslut/yrkande.
  • Bilagor - Om det finns ytterligare information som är nödvändig bör den bifogas som bilaga.
  • Namn - Ange vem/vilka som står bakom motionen.

Jag är sugen på att odla i växthuset eller i pallkrage

Föreningen har ett gemensamt växthus och liten plats för odling i pallkragar på södergården. Skriv ett mail till vaxthuset@sannadalshojden.se för mer information. 

Finns det något digitalt forum för medlemmar?

Det finns inget digital forum i föreningens regi, men medlemmar i föreningen har på eget initiativ startat en inofficiell Facebook-grupp vid namn Grannsamverkan Sannadalsvägen

Hur behandlar föreningen mina personuppgifter? 
Här finns mer information om integritet och GDPR som kan vara bra för dig som ny eller tidigare medlem att känna till.